Praktijk voor        handschriftverbetering


Ireen Hogewind

Koninginneweg 6

       243HB Wassenaar

       tel. 06-15478606

ireenhogewind@gmail.com

 

  • Home
  • Wat is schrijven?
  • Ontwikkeling tot schrijven
  • Schrijven op school
  • Problemen met schrijven
  • Over mijzelf
  • Begeleiding en werkwijze
  • Contact




Schrijfproblemen

beperken het kind op school


Als schrijven moeite kost


Komen de leerlingen dit tegen bij kerntaken als

    • dictee
    • opstel schrijven
    • proefwerken en toetsen maken
    • lesoverdracht opschrijven om thuis te kunnen verwerken         (basisonderwijs bovenbouw en voortgezet onderwijs)           

   

Leerling en leerkracht kunnen de geschreven tekst niet ontcijferen, waardoor fouten en misverstanden ontstaan

          ... faalangst en vermijdingsgedrag kunnen volgen ...


Schrijven in het basis- en voortgezet onderwijs


    Uit wetenschappelijk onderzoek* blijkt dat ruim 30% van de kinderen in het

    basisonderwijs in Nederland problemen heeft met het (leren) schrijven.


    Het dysfunctionele schrift lijkt bij de helft van de beginnende schrijvers

    spontaan te verbeteren, maar leerlingen die na 1 jaar schrijfonderwijs

    nog zwak presteren (groep 4, 5 en 6) is de kans op spontane verbetering 

    klein.

    Een korte periode extra schrijfinstructie op school, gericht op de

    probleemletters, kan in alle leerjaren leiden tot verbetering van het

    schrijfresultaat.

    Kinderen bij wie geen verbetering optreedt hebben intensieve, individuele

    begeleiding nodig.

   

     *V-23/2011 Evidence Statement Motorische schrijfproblemen bij kinderen

                       © NVFK/KNGF



Voor vragen of het maken van een afspraak

klik hier