Praktijk voor handschriftverbetering
Ireen Hogewind
Koninginneweg 6
243HB Wassenaar
tel. 06-15478606
ireenhogewind@gmail.com
Schrijfproblemen
beperken het kind op school
Als schrijven moeite kost
Komen de leerlingen dit tegen bij kerntaken als
Leerling en leerkracht kunnen de geschreven tekst niet ontcijferen, waardoor fouten en misverstanden ontstaan
... faalangst en vermijdingsgedrag kunnen volgen ...
Schrijven in het basis- en voortgezet onderwijs
Uit wetenschappelijk onderzoek* blijkt dat ruim 30% van de kinderen in het
basisonderwijs in Nederland problemen heeft met het (leren) schrijven.
Het dysfunctionele schrift lijkt bij de helft van de beginnende schrijvers
spontaan te verbeteren, maar leerlingen die na 1 jaar schrijfonderwijs
nog zwak presteren (groep 4, 5 en 6) is de kans op spontane verbetering
klein.
Een korte periode extra schrijfinstructie op school, gericht op de
probleemletters, kan in alle leerjaren leiden tot verbetering van het
schrijfresultaat.
Kinderen bij wie geen verbetering optreedt hebben intensieve, individuele
begeleiding nodig.
*V-23/2011 Evidence Statement Motorische schrijfproblemen bij kinderen
© NVFK/KNGF
Voor vragen of het maken van een afspraak
klik hier