Praktijk voor handschriftverbetering
Ireen Hogewind
Koninginneweg 6
243HB Wassenaar
tel. 06-15478606
ireenhogewind@gmail.com
Kun je mijn handschrift lezen ?
Problemen met schrijven kunnen zijn
: de notitiesnelheid is gekoppeld aan geautomatiseerd schrijven;
hoe meer het schrijfproces geautomatiseerd is, des te beter
wordt het werkgeheugen gebruikt voor cognitieve vaardigheden
zoals het bedenken van de inhoud van een tekst.
*V-23/2011 Evidence Statement Motorische schrijfproblemen
bij kinderen © NVFK/KNGF
: bij kinderen van 9 jaar komt het regelmatig voor dat zij geen
cognitieve taken tegelijk met schrijven kunnen uitvoeren:
het schrijven is nog niet ge-automatiseerd.
: in het voortgezet onderwijs ligt het tempo hoger, voor leerlingen
is het vaak moeilijk in vereist tempo aantekeningen te maken.
Schrijven vraagt om individuele begeleiding
Veel kinderen lopen schrijfachterstand op in het regulier onderwijs door geringe aanleg, stoornissen, onvoldoende instructie en oefening.
Voor schrijfkramp en vermoeidheid kan ondersteuning geboden worden bij
zithouding, pengreep, pendruk, schrijfmateriaal, ontspanningsoefeningen.
Linkshandig schrift vraagt om een andere papierligging, een plaats in de klas
vanuit de schrijfrichting gericht op lichtinval, leerkracht en schoolbord.
Door de groepsgrootte kan het mogelijk zijn dat een kind te weinig
individuele aandacht krijgt, onvoldoende feedback voor de nauwkeurige
vormgeving van cijfer- en letterschrift.
Het schrijfprobleem is opgelost
als een leerling leesbaar, zonder pijn- of vermoeidheidsklachten, in voldoende tempo, leeftijdsadequaat kan schrijven.
Dan kan de leerling zich vol zelfvertrouwen op de inhoud van de lesstof richten en kunnen succeservaringen weer mogelijk zijn.
Voor vragen of het maken van een afspraak
klik hier