Praktijk voor        handschriftverbetering


Ireen Hogewind

Koninginneweg 6

       243HB Wassenaar

       tel. 06-15478606

ireenhogewind@gmail.com

 

  • Home
  • Wat is schrijven?
  • Ontwikkeling tot schrijven
  • Schrijven op school
  • Problemen met schrijven
  • Over mijzelf
  • Begeleiding en werkwijze
  • Contact


Kun je mijn handschrift  lezen ?

     Problemen met schrijven kunnen zijn

    • een niet leesbaar handschrift
    • pijn of kramp bij schrijven
    • links- of rechtshandig schrift, is de juiste keuze gemaakt?
    • tempoproblemen           

:  de notitiesnelheid is gekoppeld aan geautomatiseerd schrijven;

                 hoe meer het schrijfproces geautomatiseerd is, des te beter

                 wordt het werkgeheugen gebruikt voor cognitieve vaardigheden

                 zoals het bedenken van de inhoud van een tekst.   

                   *V-23/2011 Evidence Statement Motorische schrijfproblemen           

                                     bij kinderen © NVFK/KNGF

              :  bij kinderen van 9 jaar komt het regelmatig voor dat zij geen

                 cognitieve taken tegelijk met schrijven kunnen uitvoeren:

                 het schrijven is nog niet ge-automatiseerd.

              :  in het voortgezet onderwijs ligt het tempo hoger, voor leerlingen

                 is het vaak moeilijk in vereist tempo aantekeningen te maken.


Schrijven vraagt om individuele begeleiding 

Veel kinderen lopen schrijfachterstand op in het regulier onderwijs door geringe aanleg, stoornissen, onvoldoende instructie en oefening.


Voor schrijfkramp en vermoeidheid kan ondersteuning geboden worden bij   

       zithouding, pengreep, pendruk, schrijfmateriaal, ontspanningsoefeningen.

Linkshandig schrift vraagt om een andere papierligging, een plaats in de klas

       vanuit de schrijfrichting gericht op lichtinval, leerkracht en schoolbord.

Door de groepsgrootte kan het mogelijk zijn dat een kind te weinig     

       individuele aandacht krijgt, onvoldoende feedback voor de nauwkeurige

       vormgeving van cijfer- en letterschrift.

               

Het schrijfprobleem is opgelost

als een leerling leesbaar, zonder pijn- of vermoeidheidsklachten, in voldoende tempo, leeftijdsadequaat kan schrijven.

Dan kan de leerling zich vol zelfvertrouwen op de inhoud van de lesstof richten en kunnen succeservaringen weer mogelijk zijn.


                          Voor vragen of het maken van een afspraak

                                                    klik hier