Praktijk voor        handschriftverbetering


Ireen Hogewind

Koninginneweg 6

       243HB Wassenaar

       tel. 06-15478606

ireenhogewind@gmail.com

 

  • Home
  • Wat is schrijven?
  • Ontwikkeling tot schrijven
  • Schrijven op school
  • Problemen met schrijven
  • Over mijzelf
  • Begeleiding en werkwijze
  • Contact

Basisvoorwaarden 

om tot schrijven te komen

Hoe verloopt de ontwikkeling

bij het jonge kind?


Rijping van het centrale zenuwstelsel en bewegingservaring   

stimuleren het kind tot ontwikkeling van de grove en de fijne motoriek.

Bij het schrijven werken evenwicht (zithouding), ruimtelijke oriëntatie, visus, gevoel, ooghand-coördinatie, perceptie en concentratie nauw samen.


Grove motoriek  

Evenwicht en ruimtelijke oriëntatie verdienen aandacht bij schrijfbegeleiding, voor ouders/begeleiders vaak niet vanzelfsprekend.


Evenwicht

              Door ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel leert het kind zijn

              bewegingen te controleren, zich tegen de zwaartekracht op te richten,

              evenwicht te zoeken, stabiel te zitten, te staan en te lopen.

              Een stabiele zithouding is het uitgangspunt voor schrijven.

Ruimtelijke oriëntatie

              Dankzij het evenwicht kan het kind op onderzoek uitgaan,

              zich oriënteren in de ruimte waarbij het ervaringen opdoet als

                  -  dichtbij, ver weg, boven, onder, tussen, naast

              Deze ervaringen in de ruimte (3 dimensionaal) worden bij het schrijven 

              toegepast in het platte vlak (2 dimensionaal) 

-   schrijven op de regel, tussen de lijntjes,

-   de richting van de letter   

-   de vormgeving van letter, rechte en ronde lijnen


Fijne motoriek,

ontwikkelingsopbouw  

    • reiken
    • grijpen
    • dragen en loslaten
    • waarna het beide handen gaat inschakelen en gereedschap hanteert  zoals bij schrijven


Voor vragen of het maken van een afspraak

klik hier